3 DRAMATÚRGIA I ESCENIFICACIÓ DE L’OBRA
3.1 Contingut argumental i estructura
Per analitzar la dramatúrgia de l’obra, tornem a situar-nos en el model utilitzat per Abellan en
la seva tesi doctoral.
Fins ara hem constatat clarament que el contingut argumental d’Amina busca feina està
basat totalment en fets reals i que la seva intenció és fer una denúncia social de la realitat de
l’Amina que es pot extrapolar a altres casos similars.
Per arribar a l’argument final, cal tenir present que tot parteix de la improvisació a partir
d’unes idees. L’Amina parteix d’un context i unes circumstàncies viscudes, una situació a
partir de la qual s’ha d’improvisar l’acció, que sempre en tot moment busca l’objectiu temàtic
final: descriure el seu difícil camí per a trobar feina. A partir de la situació que viu l’Amina, hi
ha un desenvolupament argumental que es donarà en vuit escenes. A part d’aquesta
estructura argumental, queda constància que hi ha una temàtica de naturalesa ideològica
extraargumental visible gràcies a dades que ens ofereix el text. Per tant, cal que l’argument
d’una obra de Teatre Fòrum estigui sempre unit amb la ideologia que es vol transmetre, és a
dir, el discurs.
L’argument, en literatura, és, segons la definició del Diccionari de la Llengua Catalana de
l’Institut d’Estudis Catalans, IEC, una “articulació dels fets sobre els quals està bastida una
obra narrativa.”
Tenint en compte aquesta definició, des del punt de vista dramatúrgic, un argument vàlid
sorgirà quan el protagonista tingui com a objectiu resoldre el seu conflicte, que assolirà
després d’haver superat una sèrie de obstacles. En el Teatre Fòrum, l’oprimit intentarà
superar els seus conflictes amb l’opressor malgrat tots els obstacles que aquest o la mateixa
societat li posin al davant. Les accions que l’oprimit i l’opressor duguin a terme, construiran
el discurs de l’obra.
En el Teatre de l’Oprimit, el conflicte, segons Victor Turner, està relacionat perquè té a veure
amb l’estructura social, ja que hi ha una oposició de poders pròpia de la realitat que provoca
l’enfrontament entre individus i grups (1988,132).
L’argument d’Amina busca feina és desenvolupa com una història oberta, és a dir, la
construcció dramàtica de l’obra no ens porta a un final tancat del conflicte, fet rellevant del
Teatre Fòrum. L’argument té un discurs temàtic i ideològic que troba veu en el personatge
de l’Amina que té un objectiu claríssim com a oprimida: saltar tot els obstacles opressors
que trobi pel camí fins aconseguir la feina que necessita per a viure. L’Amina actuarà d’una
manera o d’una altra segons els conflictes que es trobi, ella lluitarà contra uns poders socials
que l’enfrontaran fins al límit. Amb poques línies, Pa’tothom va resumir l’argument d’Amina
busca feina en el programa de mà de l’obra de la següent manera:
“Avui anem al teatre, però no per oblidar l’estrès quotidià, al contrari, coneixerem l’Amina,
que bé podria ser la Maria, la Mònica o qualsevol persona que intenta entrar al mon laboral.
Farem el viacrucis interminable de cues i despatxos per a veure una realitat que sovint
assumim des de la resignació total (molts cops pensant, ‘això no em passa a mi’), però que
aquí ens cal preguntar: Es possible canviar les relacions de poder que s’estableixen entre
qui necessita una feina i aquell que la pot donar? Poden seguir certes empreses abusant
impunement de la precarietat d’un treballador, més si aquest treballador és de fora, no
domina la llengua i a més és dona? Posa sobre la taula un problema vist per la gent que ho
viu, sense pretendre maquillar una realitat ni donar respostes consoladores. En mans de qui
està poder trencar l’abús de poder d’uns quants? Som els mateixos treballadors que hem de
ser indispensables per a la marxa d’aquesta societat? Que som la falca justa perquè no
tremoli la taula de la festa? I nosaltres, què podem fer?”
Quan parlem d’estructura, estem parlant de la forma amb què es presenta l’argument. Es pot
dividir en actes o parts, que al seu torn estan dividits en escenes o quadres. Les escenes, tal
com afirma Abellan, tenen “estructures de continuïtat” (1) que fan avançar l’acció dramàtica
de l’argument cap a les següents escenes. Cada escena té una estructura interna de temps i
espai en què es desenvolupa l’acció. L’estructura dramàtica pot variar d’una peça a una altra
depenent dels interessos de l’autor i el director.
Després d’aquesta digressió teòrica sobre el concepte d’estructura dramàtica, passem a
analitzar l’estructura de la peça teatral que ens ocupa.
Amina busca feina està estructurada en un únic acte de vuit escenes que ens porten fins a la
crisi xinesa, més un epíleg que de vegades no es representa depenent del públic al qual
vagi dirigida l’obra. Per tant, la unitat bàsica del text són les escenes que no tenen títol i que
segueixen una estratègia de continuïtat espaciotemporal lineal, és a dir, no hi ha cap
moment de flashback ni tampoc de flashforward.
Si analitzem l’estructura segons la teoria de la segmentació del text dramàtic de Carles
Batlle (2005, 2005b, 2008), diríem que la trama (grans seqüències) s’estructura en dues
escenes inicials, on es presenta a l’Amina i la seva problemàtica social. Després, vénen
quatre escenes, on es desenvolupar l’opressió viscuda per l’amina a mans de la Pepi. A
continuació, venen les dues escenes finals, on veiem a l’Amina en una nova feina, però que
acaba també sent una oprimida més, fins que arribar a la crisi xinesa. Quant a les
microseqüències, que hi poden trobar en cada escena, hem de dir que són mínimes i que
costa delimitar-les per part del lector. Per exemple, a la segona escena, hi ha canvis segons
l’estat d’ànim de l’Amina.
La història és restituïble totalment, segueix un esquema bastant clàssic: podem ajuntar les
escenes en un sol acte, model comú del Teatre Fòrum. La relació entre història i trama està
prou equilibrada: potser la escena tres i quatre es podrien haver fusionat. El disseny del
receptor implícit, en aquest cas un col·lectiu oprimit, està molt ben planificat a priori. La
dialèctica entre informació i expectativa es pot considerar bastant correcta. L’obra dóna
molta informació a cadascuna de les escenes, que creen alhora expectatives. L’acció
avança per relacions de causa i efecte en tot moment, encara que sigui en situacions
diferents.
Un resum de contingut de les escenes el podem fer així:
Primera escena
Succeeix a l’INEM. Hi intervenen un funcionari, l’Amina i el seu fill petit que es diu
Mohammed. L’escena explica com l’Amina ve a interessar-se per unes ofertes que veu en el
taulell d’anuncis. Una és de confecció que és la seva autèntica professió i l’altra de senyora
de la neteja.
L’Amina es troba amb els primers obstacles que li posa aquest opressor, que només és un
titella del sistema, perquè li diu que cap de les dues ofertes de feina són compatibles amb el
seu perfil: la de confecció, perquè ella mai no ha fet confecció de marroquineria i pelleteria i
perquè per a la segona feina era indispensable saber català. D’altra banda, la documentació
es fa molt carregosa i el funcionari demana repetidament papers i més papers.
Segona escena
L’escena dos succeeix a l’oficina de benestar social. Els personatges de l’escena són el Toni
(treballador social), l’Amina i en Mohammed. El Toni és el personatge menys opressor de
tota l’obra, ja que sent molta empatia per la família, parla en català amb en Mohammed i en
castellà amb l’Amina. El Toni intenta ajudar a l’Amina perquè estudiï català i trobi feina
fàcilment. Un moment clau d’aquesta escena és l’ajut econòmic que dóna l’oficina de
benestar social a les famílies amb pocs recursos, que simbòlicament són 50 euros al mes.
Tercera escena
Aquesta escena juntament amb la quarta, cinquena i sisena són les que tenen com a fil
conductor l’opressió que pateix l’Amina per part de la Pepi, una dona que treballa de
coordinadora en una ETT de serveis de neteja. En aquesta tercera escena, l’Amina es troba
a casa seva i rep una trucada de la Pepi que li diu que ha rebut el seu currículum a través de
l’INEM i que la visitarà a casa seva per oferir li la feina. L’Amina accedeix sense cap
problema.
Quarta escena
La Pepi es troba amb l’Amina davant de casa seva. La Pepi arriba conduint el seu cotxe del
que presumeix i porta una joia que mostra a Amina com si fos una mena de premi final de la
feina que pot fer dins d’aquesta empresa. En aquesta escena succeeix la primera gran
opressió que pateix l’Amina: la Pepi li fa signar un contracte de només dues hores al dia,
quan treballa vuit, la resta del sou és en negre. D’altra banda, l’Amina es troba que aquestes
vuit hores de feina se les passarà donant voltes per Barcelona, ja que la llista d’escales que
li dóna la Pepi a l’Amina estan repartides per tota la ciutat. L’Amina no queda molt contenta
però ho accepta tot per necessitat.
Cinquena escena
En aquesta , l’Amina amb en Mohammed estan al metro i és molt tard, més o menys les
onze de la nit. L’Amina, en finalitzar la seva jornada laboral ha anat a buscar el seu fill a
l’entrenament de futbol, quan de camí cap a casa, rep una trucada de la Pepi, que li dóna
una mala notícia: ha d’anar corrents al Corte Inglés a substituir una baixa. L’Amina li diu que
no perquè encara no ha cobrat. Finalment l’Amina accedeix perquè la Pepi l’amenaça dient-li
que no cobrarà i perdrà la feina.
Sisena escena
En aquesta escena apareixen l’Amina i la Pepi. L’Amina se’n va a buscar la Pepi perquè
encara no ha cobrat res, després d’haver-li dit que sí a aquesta substitució d’última hora. La
Pepi li diu que en aquells moments no té diners en efectiu i que no pot donar-li res. L’Amina
decideix emportar-se les claus de totes les escales on treballa fins que no cobri. La Pepi no
aconsegueix parar els peus a l’Amina i fins i tot l’amenaça dient-li que si se’n va perdrà l’atur
i la quitança de la finalització de contracte. Finalment l’Amina se’n va.
Setena escena
En aquesta escena apareix la Inés, que després d’algunes representacions aquest
personatge es diria Marta, l’Amina i en Mohammed . L’ Inés-Marta és l’encarregada de una
empresa de neteja que treballa sobretot per grans superfícies. La seva funció principal és
atendre els nous treballadors i donar-los una mínima formació per a formar part de l’equip de
neteja dels seus clients. Aleshores, l’Amina i el seu fill es veuen obligats a visionar un vídeo
de prevenció de riscos laborals abans de signar el contracte i respondre unes preguntes en
un qüestionari, que no poden respondre malament perquè sinó no aconseguia la feina. El
vídeo parla sobretot dels EPIS (equip de protecció individual de seguretat) que inclou uns
guants, una bata, un casc i sabates. Després de passar el qüestionari, l’Amina signa el
contracte per treballar com a netejadora al Carrefive de Lleida, no sense abans queixar-se
per la llunyania del lloc de treball. L’ Inés-Marta li treu importància explicant-li que hi ha trens
tots els dies a Lleida.
Vuitena escena
En aquesta escena surt un operari de magatzem de Carrefive i l’Amina. Quan arriba a
Carrefive és mal atesa per aquest noi, que és un subaltern i no té coneixements d’on és
l’equip EPIS que l’empresa li ha promès. El noi li diu que agafi del vestuari un equip utilitzat
anteriorment per una altra treballadora. L’Amina decideix no utilitzar l’equip i, a més, com
que la seguretat de les guixetes és insuficient, es posa a treballar amb les seves pertinences
al damunt. L’operari la veu i li crida l’atenció per les condicions amb què treballa i perquè no
està a on li toca. Es discuteixen i l’operari envia l’Amina a parlar amb l’encarregat. Mentre
l’Amina se’n va cap a l’oficina, l’operari el truca per explicar-li els fets i parla de l’Amina molt
despectivament.
Epíleg
Es veu a l’Amina en escena molt trista, escoltant música tradicional del seu país.
Mentrestant el seu fill Mohammed reparteix entre el públic una publicitat on posa que la
família El Hilali lloga una habitació per poder subsistir.
Forcadas destaca dins d’aquesta estructura com a punt clau de l’obra i com una gran
finestra en què l’espect-actor pot intervenir en moment en què l’Amina signa el contracte.
Gràcies a les intervencions al fòrum queda constància que la població general no coneix les
lleis i que potser signar no és la única sortida perquè hi pot haver una assessoria. Forcadas
considera que és important remarcar aquest fet perquè la burocràcia fa que la gent
desconegui els seus drets que tenen com a treballadors.
La crisi xinesa que es dóna a la vuitena escena, Forcadas sempre la veu com una noció
relacionada amb els conceptes “oportunitat” i “perill”. Considera que no és un moment
negatiu sinó una situació límit en què l’Amina ha de prendre una decisió.
En el Teatre Fòrum, els gèneres dramàtics que s’usen normalment estan més relacionats
amb el drama que amb la comèdia. En el cas concret d’Amina busca feina, trobem que té un
aire de tragicomèdia perquè utilitza l’humor per endolcir la realitat. Tanmateix Jordi
Forcadas, durant el fòrum de la representació al Llantiol, la categoritza com un drama,
aspecte que analitzarem més endavant.
NOTAS:
(1) Abellan, 2007. p. 189.
No hay comentarios:
Publicar un comentario