martes, 24 de agosto de 2010

LA NAVE VA

D’altra banda, també ens trobem amb La Nave Va, que existeix com a associació de teatre per a la intervenció social i l’educació des de 2005, encara que el seu origen està en la companyia de teatre convencional que duia el mateix nom formada al 1999. David Martínez i Elisabet Aznar, fundadors de l’entitat, es dediquen a la pedagogia teatral des de fa una quinzena d’anys. Eva Blay i Marina Pallarès són algunes de les actrius professionals que s’unirien al projecte. Martínez ha tingut experiències en diferents projectes de teatre social arreu del món i actualment és professor de teatre de l'Aula de teatre de Mataró i la seva tasca a La Nave Va és coordinar projectes d’intervenció social. Martínez va conèixer Augusto Boal al 2002 al seminari de l’Institut del Teatre. Durant aquell mateix any, al maig, va convidar a Jouni Piekkari per a fer el taller Playing Forum Theater al Mercat de les Flors de Barcelona. Al 2004, arran de l’experiència al projecte Drama Way on va participar Piekkari i Pa’tothom, entre d’altres, David Martínez i el seu equip van decidir transformar-se en una associació perquè van canviar la seva filosofia i la seva tasca artística que va derivar en un grup de teatre social: “La Nave Va és una associació sense afany de lucre, que es va constituir oficialment al gener del 2007 amb la finalitat de promoure el teatre com a procés d’aprenentatge i de transformació social.” L’entitat la formen professionals de les arts escèniques, la pedagogia i l’educació social.




Els objectius principals del grup són: buscar la presència del teatre com a eina dins de l’educació formal i no formal, generar i impulsar projectes teatrals d’intervenció socioeducativa, ampliar el nostre coneixement amb la investigació de noves tècniques artístiques, crear i enfortir xarxes a nivell local, europeu i internacional, organitzar cursos de formació i creació d’espectacles.



La Nave Va s’ha caracteritzat sempre per fer tallers de formació amb professionals estrangers. Ha portat a Catalunya a Jouni Piekkari i a Allan Owens. Des del punt de vista d’interès històric, destaquem que aquesta entitat va organitzar un stage de Teatre Social que podria estar agermanat amb les Trobades Internacionals de Pa’tothom. La primera i única edició de l’stage va tenir lloc a Sant Salvador de Bianya de La Garrotxa el juliol de 2007. Tenia un format de residencial en una casa rural on la convivència grupal va fer que l’objectiu general de conèixer les possibilitats del teatre com a eina fos més enriquidor que en altres entorns. Aquest stage es va dividir en dos blocs. Durant el primer Jouni Piekkari va dedicar el seu taller al Teatre de l’Oprimit i Martínez va fer una taller sobre els Pretextos dramàtics d’Allan Owens. En el segon bloc, es va fer un taller sobre teatre i conflicte: eines i tècniques a càrrec de l’anglès James Thompson i la italiana Michelina Capato Sartore va fer un taller sobre el teatre coreogràfic.



Al setembre de 2008, La Nave Va havia organitzat la tercera edició de Clowns spirit in theater forum, una trobada internacional de caràcter itinerant, l’origen del qual està en una conversa que van tenir Martínez i Peter Igelmund de l’entitat ActionTheatreGroup de Halle (Alemanya) a la II Trobada de Pa’tothom, però que finalment va ser va anul•lar per diverses raons com l’incendi de la casa rural on s’havia de fer l’estada. Al 2006, es va fer la primera formació a Finlàndia, creant un campament artístic per a treballar el Teatre de l'Oprimit i altres formats de teatre similars. La primera trobada es va anomenar Clowns in social theater i la segona, que es va fer a França, va rebre el mateix nom amb els mateixos participants que l’anterior. Igelmund va desenvolupar la idea de posar l'èmfasi en l'entrenament del clown, perquè ésser un clown és un gran repte i molt útil per a escriure i actuar dins del Teatre Forum i aquesta idea s’havia de materialitzar en la tercera edició residencial a la Garrotxa. D’altra banda, La Nave va ha col•laborat en projectes d'altres entitats com RAI, CAZALLA a Lorca o l’Aula de teatre de Mataró.



Malgrat aquesta dedicació a la formació de formadors, La Nave Va no ha oblidat els seus origens teatrals i ha creat diferents espectacles de sensibilització social i animacions que busquen donar a conèixer les problemàtiques de diferents col•lectius alguns dels quals són objectes de projectes d’intervenció social. No obstant, la seva tasca d’incloure el teatre a l’educació formal és molt valuosa, tal i com diuen: “La Nave Va ofereix activitats teatrals per centres educatius destinades a enriquir i complementar l'aprenentatge dels alumnes amb tallers vivencials i formatius sobre diferents temàtiques, i dotant de més recursos al professorat per desenvolupar el currículum escolar.” L’entitat ofereix diverses accions als instituts per a aconseguir aquesta fita. La Nave Va també, dins del Projecte Educatiu d’Entorn, PEE, del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, porta el teatre social a les escoles de primària. Aquesta activitat, la comparteix amb l’entitat Artixoc, d’entre d’altres d’arreu de Catalunya.



Dels projectes teatrals d’intervenció actuals, citem: a Mataró, Teatre per a rodamóns dins del programa europeu Learn 2 Learn, Aprendre a aprendre a l'Aula de teatre de Mataró a Nicaragua, Teatre i Bullying a Canet de mar i De l'agressivitat a la violència a Vilassar de Dalt.El grup sempre ofereix el seu treball a qualsevol entitat que vulgui fer un projecte teatral per a tractar un tema social que els preocupi.



La Nave va és una organització que usa la metodologia boaliana, però no n’és activista i militant com un CTO, ja que també beu d’altres fonts: Dorothy Heatcote, Allan Owens, Cecily O'Neill, James Thompson, Paolo Freire, Educació popular, Leslie Lowen, Strandford Meisner, Jouni Piekkari, Peter Brook, etc.

No hay comentarios:

Publicar un comentario