martes, 24 de agosto de 2010

SIN TELÓN 2009

Entre el 26 i el 28 de juny de 2009 va tenir lloc el festival musical Esperanzah! World Music Festival celebrat al Parc Nou de El Prat del Llobregat. Aquest festival sempre s’havia celebrat a Bèlgica i per primer cop es va traslladar a l’estranger i Catalunya va ser l’espai escollit. Esperanzah! és un espai en què s’ofereix música compromesa, plural i nòmada que té per objetiu principal la movilització social. Aquest festival va ser promogut per l’entitat GATS (Grups Associats pel Treball Sociocultural) que té com a grup consolidat de teatre social PleGats, dirigit per Txus Pedrosa, format per alumnes de la Casa d'Oficis de Mediació comunitària. Aquest fet va provocar que el festival s’interessés en el teatre social i obrís una convocatòria pública en què oferia l’espai per representar peces teatrals de caire social. El Forn de teatre Patothom hi va participar amb l’obra de teatre-fòrum Katymandú o el país de nunca jamás realitzada pels alumnes de segon curs de Teatre d'intervenció Social i també destaquem la peça Pilaplom de la companyia L’Udol Teatre que pretenia conscienciar sobre la sostenibilitat i els recursos energètics. Aquesta companyia va néixer el 1994 i des de llavors actua sobretot a les terres de l’Ebre i la Comunitat Valenciana fent teatre convencional amb una vessant educativa. És, per tant, una mostra que a les terres tarragonines també trobem un exemple de teatre social a tenir en compte. En aquest festival també van participar les entitats Artibarri, La casa amarilla i Nexes.




Després d’aquest festival, va arribar el moment àlgid de la temporada amb la celebració del festival Sin Telón 2009, I Festival Internacional Juvenil de Teatre Social i de les Oprimides , que va realitzar de l’1 al 5 de juliol de 2009 a Barcelona i a Girona. Les entitats organitzadores components de la Plataforma de Teatre social i la Plataforma de Teatre de les Oprimides van ser: Artixoc, El Grito, L’Aranya Creació, Impacta teatre, La Nave va, TRANSformas, Teatraviesas i Kilalia.



En el festival, plantejat com un intercanvi juvenil de grup que fan teatre social, hi van participar sis grups de joves de les vuit entitats organitzadores, encara que el grup de joves de Sant Just Desvern d’Impacta Teatre no va fer cap obra de teatre i que el grup Karoswod de TRANSformas només va comptar amb un actor com a representant. Un altre grup de joves que va participar en aquestes convivències teatrals pertany a l’escola LaborActori d’Olot que, en comptes de fer una obra de teatre, va fer una exposició sobre escenografia i arts plàstiques. LaborActori és l’única entitat catalana que va participar amb un grup de joves, però no com a organitzadora del festival. Els grups estrangers convidats al festival van ser: Chaoten de Halle (Alemanya), Teatteri Satama de Carelia del Nord (Finlàndia) i Red Juvenil de Medellín (Colòmbia).



El festival va comptar amb dues parts ben diferenciades: als matins, es fan quatre tallers dedicats als joves que participaven al projecte i, a les tardes, es va fer la mostra teatral TDT, Tardes de Teatre, en què cada grup de joves va fer una representació.



Per organitzar la participació en els tallers de manera rotativa, els joves van ser dividits en quatre grups. Els tallers, que tenien una durada de dues hores, van ser els següents:



- Stick Dance: a càrrec de Kathin Lau del grup alemany; que va ensenyar una dansa típica del nord de l’Índia on s’utilitzen bastons.

- Teatro de los sentidos: a càrrec de Tatiana Isaza de Colòmbia; a partir d’exercicis del Teatre de l’Oprimit, els participants aprenien a relacionar-se entre ells amb jocs de confiança i cohesió, des de les seves diferents cultures i religions.

- Imatge i estètica dels oprimits i oprimides: sota la guia de Mariana Villani de Teatraviesas i Annalisa Terrizzi de TRANSformas; a través de tècniques de Teatre Imatge i d’Estètica de l’Oprimit, es va treballar el concepte de diversitat en el marc de la Unió Europea segons la percepció i la sensibilitat individual i col•lectiva.

- Taller de cos i moviment: coordinat per Alícia González d’Impacta Teatre i Ferran Joanmiquel de Kilalia; on es va treballar el cos a través de l’espai, la respiració, la composició i el moviment.

- El moviment amb forma de comunicació: acció-reacció: a càrrec de Blanca i Txetxe de Teatraviesas; en aquest taller, es van treballar exercicis de manipulació i de comunicació estímul-resposta ballada, exercicis de lluita portats a la dansa, canviant la finalitat de la tècnica d’art marcial.



El festival es va inaugurar el dia 1 de juliol a l’Espai Jove de Gràcia: després de reunir tots els grups de joves de les vuit entitats organitzadores i de les tres entitats estrangeres i convidades, es va fer una presentació del festival utilitzant la tècnica de clown a càrrec de Charly de TRANSformas, interpretant “Telón”, i de l’autora d’aquesta tesina d’Artixoc, interpretant “Sin”, que també es van fer càrrec de la sessió de dinàmiques grupals de teatre per trencar el gel i començar a conèixer els altres. A continuació, es va desenvolupar el taller de Stick Dance que, al principi, va presentar dificultats degut a la poca simplicitat del ball, però que a l’hora d’ésser enregistrats per la cadena local de Barcelona BTV s’havia aconseguit arribar a una coreografia molt coordinada i treballada. A les dues del migdia, es va emetre el primer reportatge televisiu del festival gràcies a aquesta cadena.



A la tarda, va continuar el programa amb les representacions dels dos grups de joves pertanyents a Teatraviesas: el grup Cuarto Oscuro de Cornellà de Llobregat, compost per adolescents de 12 a 15 anys, que van parlar del bullying a l’escola amb l’obra ¿Y? i el grup La Tribu, de joves de 18 a 25 anys, que van parlar de les dificultats que tenen els educadors per fer la seva feina amb la peça titulada Educación Libre. Tant una obra com l’altra eren peces de Teatre Fòrum i van aconseguir una gran participació del públic assistent sobre tot durant la segona representació. Tanmateix, cal remarcar que es va felicitar molt efusivament el treball de Cuarto Oscuro, degut a la dificultat que suposa tractar el tema del bullying a la seva edat. Mariana Villani i Sara Carro van ser les monitores responsables d’aquests grups.



El segon dia de festival va començar amb els quatre tallers previstos i que també es van acollir dins l’Espai Jove de Gràcia. A la tarda, el programa de la mostra de teatre va continuar amb la representació Sota aquest Cel del grup de Finlàndia Teatteri Satama que va interpretar l’obra en anglès i finès. Aquesta obra és un espectacle de creació col•lectiva que tracta el factor de la multiculturalitat que es viu a Carelia del Nord, província situada a l’est de Finlàndia, on han arribat molts immigrants refugiats de països en guerra. El segon grup en actuar va ésser Pollo Completo d’Impacta Teatre, un grup de joves d’entre 14 i 18 anys vinguts des de Badia del Vallès i van representar l’obra Cris: una família que participa per primera vegada en un programa d’acollida d’un estudiant extraterrestre, es sorprèn en saber que els habitants d’aquell planeta no coneixen el seu sexe definitiu fins que no fan els 18 anys. Cris serà el seu estudiant d’acollida i amb aquesta excusa l’obra parla de tota la problemàtica associada amb el gènere dins la nostra societat. Gus Bas i Alícia González són els conductros d’aquests grup. Per últim, el tercer grup en actuar va ésser 100% Desconjuntadas de TRANSformas, un grup de noies adolescents entre els 15 i 19 anys de Viladecans i Badia del Vallès, que van mostrar-nos la feina feta fins aquell moment d’una peça de Teatre Fòrum inacabada que parlava dels conflictes familiars: van fer l’obra utilitzant la tècnica de Teatre Imatge i a partir de la qual es va desenvolupar el fòrum. Aquella tarda hi va haver més públic que l’anterior i la diversitat en tècniques i temes va fer de la tarda una estona molt dinàmica. Aída de Prada, conjuntament amb dues educadores més, són les encarregades de guiar aquest grup.



El tercer dia del festival bona part dels participants monitors i voluntaris del projecte de Sin Telón van visitar Girona per donar a conèixer el Teatre social a un altre indret de Catalunya. Al matí, tot el grup va fer una visita turística pel centre històric de la ciutat i a la tarda es van fer dues representacions a la via pública que continuaven l’estela iniciada a les tardes de teatre barcelonines: el lloc triat va ser el cèntric Punt de Trobada a la Rambla de Girona. Primer es va fer la representació 27 negre del grup de teatre de l’IES Jaume Vicenç Vives de Girona, sota la direcció de Ferran Joanmiquel del grup Kilalia. Els estudiants de batxillerat d’aquest institut van fer visible el problema que tenen els sense sostre fent una comparativa amb els joves que avui dia no poden independitzar-se a causa de l’especulació inmobiliaria. El segon grup en actuar va ésser Chaoten d’Alemanya amb l’obra Es ven el temps, representada en alemany i anglès, una obra de creació col•lectiva amb format de Teatre Fòrum que tractava sobre la vida tan estressant que es porta a les ciutats i pobles degut al fenomen de la globalització. Aquesta obra va provocar diverses intervencions de Teatre Fòrum i va provocar molt d’interès per part del públic espontani que mai no havia vist un tipus de teatre com aquest.



El quart dia de festival va començar amb els tallers matinals seguint el mateix esquema que el segon dia. A la tarda, el festival Sin Telón es va unir amb el festival Besmina que es va fer al Parc del Besòs entre els límits de les ciutats de Barcelona i Sant Adrià del Besòs. El festival Besmina va donar la possibilitat a Sin Telón de representar dues peces de teatre: primer, es va representar de nou la peça dels finesos i, en segon lloc, va debutar el grup Red Juvenil de Medellín amb l’obra Entre cuerpos y tambores habla la esperanza, que fa activisme polític i social per visualitzar a través de la dansa i de l’expressió corporal la problemàtica de la guerra encoberta que es viu a Colòmbia. Aquesta obra va emocionar a tot el públic present i va provocar més d’una llàgrima, que va ésser esborrada per les rialles i balls posteriors a l’obra en què van participar tant els actors com el públic com una mostra espontània d’agraïment per la seva entrega a l’escenari.



Els cinquè i últim dia del festival va començar amb un assaig grupal de la cercavila que es va fer per mostrar tots els continguts treballats en els cinc tallers del festival. Finalment, cap a la una del migdia la cercavila va sortir de l’Espai Jove de Gràcia en direcció a la plaça del Sol amb tot el material creat durant els tallers. La desfilada començava amb la titella feta pels joves del LaborActori d’Olot, que utilitzaven en una obra de creació pròpia. La música anava a càrrec dels tambors del grup colombià. En arribar, primer es va fer una exhibició d’un dels balls del Stick Dance; en segon lloc, es van fer diferents exercicis sorgits dels tallers de cos i moviment; en tercer lloc, els quatre grups sorgits del taller d’Imatge i Estètica de l’Oprimit, es van situar a cada punta de la plaça per a fer la màquina del temps que representava l’Europa del moviment treballada als tallers: darrera de cada màquina, dues persones enlairaven les pancartes creades col•lectivament, que mostraven unes visions molt particulars de la Unió Europea. En aquest moment de la mostra, els grups van fer participar el públic que ho estava observant. Per últim, es va fer un exercici relacionat amb el taller del Teatro de los Sentidos per fer arribar la gratitud a tots els col•laboradors que estava recolzant aquell projecte. L’exhibició, però, no va finalitzar en aquell moment, perquè el grup sencer va començar a ballar al ritme dels tambors llatins i d’altres cultures en una rua fins arribar a l’Espai Jove.



A la tarda de l’últim dia es va celebrar la cloenda del festival que també va ésser presentada pels clowns Sin Telón. La sessió es va iniciar amb la repetició de l’obra del grup alemany al patí de l’Espai Jove. Seguidament tots els participants es van desplaçar fins al vestíbul que hi ha davant de l’Auditori de l’Espai Jove on la Laia Canosa i els seu grup de joves d’Olot van fer una petita performance per presentar l’exposició de la seva obra de teatre Cròniques de Gea. Després d’aquesta exposició, tots els assistents van entrar a l’Auditori per veure de nou l’obra del grup colombià. En aquesta ocasió, com que hi havia públic que no l’havia vista també, es va respirar de nou un ambient de solidaritat amb aquest grup.



Després de la part teatral de la cloenda, va començar la nit de concerts: primer, va actuar el grup de hip hop Gota Doble, dos germans bessons d’Equador que viuen a Cornellà de Llobregat i que esperen transmetre el missatge d’esperança als joves; en segon lloc, va actuar el grup de Murga Ché, una banda musical de mestissatge que va fer explotar en entusiasme i alegria a tot el públic fins ben entrada la mitjanit.

El festival va gaudir del suport del CJB de l’Ajuntament de Barcelona, l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, l’Ajuntament de Girona i també hi va col•laborar la Fundació la Roda. Cal destacar que el festival Sin Telón 2009 va rebre el suport de diverses cases okupades que es van oferir, sobre tot, com a seus per a les festes de recaptació de fons. Val a dir que els centre cívics sorgits del moviment okupa s’ha interessat pel Teatre de l’Oprimit creant grups o cedint els espais per a assajar entre d’altres perquè creuen que és útil per fer denúncia social i la revolució. Un exemple d’aquest fet és el grup sorgit al Centre Social Okupat La Impremta de Terrassa que durant el 2006 va ser desallotjat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario